Όταν μιλάμε για τον πολιτισμό γύρω από τον καφέ και την ιστορία του καφέ, ο όρος «κύμα» χρησιμοποιείται σε πολύ μεγάλο βαθμό. Πρώτο, δεύτερο και τρίτο κύμα καφέ έχει οριστεί από τα διακριτικά χαρακτηριστικά του και από κινητήριες δυνάμεις της αγοράς. Σήμερα θα αναφερθούμε στο πρώτο κύμα καφέ.

Αν και η ακριβής ημερομηνία έναρξης του πρώτου κύματος καφέ είναι αμφισβητήσιμη, βρίσκεται κάπου στα 1800. Μετά οι Ολλανδοί φύτευαν δέντρα καφέ σε όλο τον κόσμο κατά τον 17ο αιώνα και έτσι ένα μεγάλο μέρος της Δυτικής Ευρώπης γνώρισε τον καφέ. Ξαφνικά, οι άνθρωποι όλων των κατηγοριών, των ηλικιών και επαγγελμάτων αναζητούσαν ένα ζεστό φλιτζάνι καφέ. Παλιά ο καφές ήταν προνόμιο μόνο των πλουσίων. Η αλλαγή αυτή στην κοινωνία σε συνδυασμό με την μόνιμη αναζήτηση του καφέ από τον κόσμο, οδήγησε στην παραγωγή καφέ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.

Ο Will H. Bovee άλλαξε τη βιομηχανία του καφέ στην Αμερική. Αποφάσισε να πουλήσει αλεσμένο καφέ σε οικιακές συσκευασίες. Μέχρι τότε, οι λάτρεις του καφέ έπρεπε να αγοράσουν σπόρους καφέ και να τους αλέσουν μόνοι τους. Έτσι αφαιρώντας αυτή την επίπονη και χρονοβόρα διαδικασία η απόλαυση του καφέ έγινε πιο προσιτή σε όλο τον κόσμο.

Προχωρώντας στον 20ο αιώνα, βλέπουμε ότι ο καφές γίνεται βασικό είδος για κάθε σύγχρονο σπίτι. Όλοι πλέον το πρωί απολαμβάνουν ένα καλό, ζεστό φλιτζάνι καφέ. Ο καφές λοιπόν βρίσκεται σε άνοδο. Το 1920 δημιουργήθηκαν καινοτόμες ιδέες για την συσκευασία του καφέ σε ειδικά δοχεία αποθήκευσης για την καλύτερη διατήρησή του. Η συσκευασία αυτή επέτρεπε τη διανομή από μεγάλες εταιρείες καφέ σε όλο τον κόσμο. Η μέθοδος συσκευασίας ανακαλύφθηκε από τον Hills Bros. Ένα άλλο χαρακτηριστικό του πρώτου κύματος καφέ ήταν ο στιγμιαίος καφές. Εφευρέθηκε από Ιάπωνες και Αμερικανούς. Ο στιγμιαίος καφές έγινε βασικό είδος. Το 1/3 εισαγωγής καφέ κάθε χρόνο στις ΗΠΑ ήταν για στιγμιαίο καφέ.

Σημαντικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης του καφέ έπαιξε και η διαφήμιση. Οι πρώτοι που ξεκίνησαν τη διαφήμιση στην Αμερική, ήταν δύο μεγάλες εταιρείες καφέ. Σε μια έρευνα καταναλωτικών αγαθών που έγινε εκείνη την εποχή, οι δύο αυτές εταιρείες αναφέρθηκαν ως οι πιο γνωστές μάρκες καφέ στις ΗΠΑ.

Το τελικό στάδιο στο πρώτο κύμα καφέ ήταν η εφεύρεση καφετιέρας για την εύκολη παρασκευή του καφέ. Εφευρέθηκε στη Γερμανία το 1954. Έτσι ο καφές έγινε ακόμη πιο δημοφιλής σαν ρόφημα.

Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι η αύξηση ζήτησης του καφέ επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εξέλιξη της παρασκευής του καφέ. Με την πώληση έτοιμου αλεσμένου καφέ σε ειδικά δοχεία, με την ευκολία του στιγμιαίου καφέ, με την εφεύρεση της καφετιέρας, η παρασκευή του καφέ γίνεται πιο εύκολη και πιο ευχάριστη.